Hibiscus thee

  • Leo

    Wie kan mij meer vertellen over het bereiden van hibiscus thee en wat de werking ervan is (ontspannend is mij verteld)Ben net terug uit Egypte en aldaar een zak gekocht maar kan niks vinden op het net.Bij voorbaat dank,Leo

  • bob

    karkady wordt gemaakt van de donkerrode bloemblaadjes van de hibiscus. je moet wel de allerbeste hebben uit aswan of luxor (noord egypte dus). de rest is zielige namaak en kan zo in de prullenbak.

    1 kop bloemblaadjes

    2 kopjes suiker

    eerst alle gewone blaadjes en stokjes verwijderen. laat de bloemblaadjes 1-2 uur wellen in een pot met koud water. dan pot op het vuur zetten en net aan de kook brengen. onmiddelijk filtreren en opnieuw opzetten met vers water. dit een paar keer herhalen, totdat de karkady de rode kleur verliest. gooi dan de blaadjes weg. de thee aanzoeten met de suiker als ie nog heet is. serveer koud. (swinters wordt ie ook wel warm gedronken.

  • bob

    als t geen topkwaliteit is, dan kun je m gewoon behandelen als thee. er zijn zelfs mensen die er dan mint of citroen bij doen.

    dat moet je met de goeie dus echt niet doen.

  • bob

    dit is de varieteit waar karkady van gemaakt wordt:

    http://www.genesisseeds.com/organicseed/herbs/photos/hibiscussabdariffa.jpg

  • Leo

    De bibiscus heb ik uit Aswan,we lagen daar met de boot.De Egyptische gids vermengde het met rode wijn met de uitleg dat het ontspannend zou werken.Uiteraard ook geprobeerd,was lekker waarop de gids iemand van het personeel van de boot wegstuurde met 20 Egyptische ponden en die na 3 kwartier terugkwam met een baal hibiscus.De uitleg was dat je een handvol op een liter moest koken en dat was het,vandaar dat ik er graag meer over wil weten want deze info is minimaal natuurlijk,ik ben ieder geval al blij met de reacties.

  • Jurgen

    Hibiscus thee bestaat niet….

    Alleen indien het blad afkomstig is van de echte thee struik mag het thee genoemd worden. De rest zijn allemaal aftreksels van ander soort planten. oftewel kruidendrankjes of zo

  • mark

    http://www.preventievegezondheidszorg.com/hibiscusthee.php

    Hibiscusthee

    Hibiscus wordt vooral als smaakmaker, als kleurstof en als gezondheidsverbeterend middel gebruikt.

    Van de bladeren van de hibiscus kun je zeer goede verzorgende shampoo maken.

    Hibiscus werkt bloedstelpend, verzachtend, bevordert de spijsvertering, als koelmiddel en kalmerend middel.

    De bloemkelk kun je in water koken en gebruiken als drank bij galproblemen.

    ——————————————————————————–

    ——————————————————————————–

    Hibiscus thee en gezondheid

    Hibiscusthee drinken is aan te bevelen bij

    •een hoge bloeddruk,

    •te hoog cholesterolgehalte met name de LDL (slechte cholesterol)

    •bij milde aderverkalking

    •geeft verlichting bij maagproblemen en kriebelhoest

    •en hibiscusthee is een krachtige antioxidant.

    Verder gebruik hibiscusthee

    •ter verbetering van de vetstofwisseling, gaat overgewicht tegen

    •stimuleert vaatverwijding,

    •bevordert de diurese (urine uitscheiding),

    •verbetert de doorstroming van het bloed

    •bij hart- en vaatziekten

  • dick

    Hoe maak je hibiscusthee?

  • petronella

    In Nedeland zijn ook veel hibiscus struiken en ook de kamerplant , kun je die dus niet gebruiken om thee van te zetten?

    Ik houd er van om thee te zetten van planten die in Nederland groeien en bloeien

    Groetjes van Petronella

  • aat

    Hangt af van wat je koopt,

    Er zijn droge bloemknoppen die kan je laten trekken in gekookt water. (soms moet je nog wat verwijderen uit die knoppen)

    Er zijn ook kant en klare theezakjes verkrijgbaar. Als je geïnteresseerd ben kan je mij je postadres geven dan stuur ik gratis wat zakjes op.

    Groet, aat.