De Kracht van Thee

Oktober was ook dit jaar weer de Maand van de Thee. Ik vraag me af waarom Pickwick juist oktober als Maand van de Thee kiest.

Kijk, dat oktober de Maand van het Boek is kan ik begrijpen: het woord boek wordt immers uit de letters van oktober gevormd. Maar thee?

Ik denk dat Pickwick oktober heeft gekozen, omdat de herfst dan echt doorbreekt; de temperaturen dalen en het vriespunt komt alweer in zicht. Juist dan smaakt een kopje thee zo heerlijk. Lekker thuis, bij de kachel, met een warme kop dampende thee.

Nee, de keus van Pickwick is nog niet zo slecht geweest.

Maar schreef ik niet een paar maanden geleden op deze plaats dat thee op een warme dag zo verfrissend werkt?

En dat is nu juist de Kracht van Thee:

Op ieder tijdstip, in ieder seizoen:

een kopje thee smaakt altijd heerlijk.

Marina

Bestellijst

Omdat ik regelmatig vragen van leden krijg hoe ze de thee van Thieme?s Echte Thee kunnen bestellen, treft u bij deze nieuwsbrief een bestellijst van Thieme?s Echte Thee aan.

Natuurlijk bent u helemaal vrij of u de thee bestelt of niet. Als u niet weet welke thee u lekker vindt, kan ik de proefzak aanraden: twaalf zakjes met allemaal verschillende soorten thee. Het is zeker meer dan de moeite waard!

Stuurt u mij een berichtje hoe u de thee vindt?

Tea-World 2000

Het einde van het jaar komt alweer in zicht en daarom even een vooruitblik: wat kunt u in 2000 van Tea-World verwachten? In ieder geval ga ik gewoon door met het maken van de nieuwsbrief (als de computer tenminste niet crasht met het millennium!). Natuurlijk hoop ik dat u de nieuwsbrief met veel plezier zult blijven lezen.

Waarschijnlijk zal de nieuwsbrief een nieuwe lay-out krijgen, maar dat weet ik nog niet zeker.

Verder hoop ik dat u mij opmerkingen en reacties blijft sturen, zodat ik ook in 2000 weer leuke ideeën krijg voor de nieuwsbrief. Alvast bedankt!

Afternoon Tea (slot)

De Engelsen hechten veel waarde aan goede thee en zetten het liefst op elk moment van de dag een andere thee. Beroemd zijn de speciale thee-afdelingen bij oude warenhuizen als Harrods en Fornum & Mason. De theesoorten worden op uiteenlopen-de manieren benoemd: naar de streek waar de thee vandaan komt (Assam, Darjeeling) en naar de kwaliteit van de theeblaadjes.

Naast deze vrij grove theeblaadjes zijn er ook nog fijnere soorten: gebroken Orange Pekoe, waarvan de blaadjes voor het drogen al getrokken zijn en Fannings, de nog kleinere blaadjes die gebruikt worden in theezakjes. De fijnere theesoorten voor de zakjes heten dan wel schamper dust (stof), maar worden tegenwoordig speciaal gekweekt.

Sinds 5 jaar is Thieme?s Echte Thee bezig om de oude cultuur weer onder de aandacht van de mensen te brengen. Wie rust, goed gezelschap en een kopje geurige echte thee weet te waarderen, voelt zich een rijk mens. Niet voor niets stelt men bij Thieme?s Echte Thee: de bereiding van thee is een kwestie van nuance. De basis: natuurzuiver, mineraalarm water, gevolgd door het gebruik van losse thee, met een advies-trektijd van

drie minuten.

Voert u terug in tijden van weleer.

Diana Wester

Tea for two

Van 7 oktober 1999 tot 30 januari 2000 wordt in Brussel de tentoon-stelling Tea for two gehouden. Naast de vele en uitgebreide informatie die u kunt lezen, mag u ook zelf thee proeven: Darjeeling, Assam, kiest u maar uit! Ook is er een Tea for Two-boek te koop waarin u alle informatie nog eens rustig na kunt lezen.

Voor nadere informatie kunt u contact op nemen met de redactie van de nieuwsbrief.

Tea for Two, Galerie van het Gemeentekrediet Brussel, Passage 44

Theefeitjes

* De weduwe van de hertog van Monmouth stuurde een pond thee naar een familielid in Schotland, zonder instructies. De kok kookte de thee, gooide het water weg en serveerde de blaadjes als spinazie!

* Een pond thee geeft ongeveer 250 koppen, afhankelijk van de wijze van zetten.

* Het onsterfelijke liedje ?Tea for two and two for tea? komt uit de musical No! No! Nanette.

Pickwick actie

Ook dit jaar is Pickwick ter gelegen-heid van de Maand van de Thee een actie gestart.

De ontwerper Nikolaï Carels heeft een collectie theegeschenken ontworpen, waaronder theekom-metjes, theetipjes, theepotten en vele andere geschenken.

De geschenken kunt u sparen met de speciale actiezegels die tijdelijk op de doosjes zitten. De actie loopt t/m 31 december 1999. U kunt een gratis actiefolder aanvragen door te bellen met 0800-0221121.

Tea with Mussolini

Vanaf 7 oktober draait in de bioscoop een film geheten Tea with Mussolini. De film gaat over een Italiaanse jongen die tijdens het fascistisch regime opgevoed wordt door een Engelse dame.

Volgens recensenten is het een rommelige film waarin de thee lauw en smakeloos smaakt. Maar dat moet u natuurlijk zelf bepalen!

Nieuw!

In oktober heeft Pickwick drie nieuwe theesmaken geïntroduceerd:

rooibos, groene thee en maté.

Natuurlijk heeft elke smaak een eigen zakje gekregen, dus dat is goed nieuws voor theezakjesverzamelaars!

Pickwick Rooibos is een melange van rooibos en specerijen en is bijzonder geschikt voor een moment van rust. Pickwick Groene Thee is een lekkere, lichte thee en vindt zijn oorsprong in Japan en China. Daar wordt groene thee sinds eeuwen gewaardeerd om zijn verkwikkende werking.

Maté wordt sinds lange tijd gedronken in Zuid-Amerika en is een opwekkende drank met een lichte kleur en een krachtige smaak.

Column Nr. 7

Het genieten van thee

Genieten, wat is dat eigenlijk?

We genieten van de schepping samenhangend en wonderlijk

waarbij in wezen het één

niet los staat van het ander.

En toch… iedere dag is anders.

Zo is ook het genieten van thee

een samenspel van vele facetten

dat leidt tot één geheel.

Maar… ieder kopje thee is anders.

Een belangrijke voorwaarde

om te kunnen genieten zijn

goede ingrediënten.

Zoals zuivere tonen nodig zijn voor

het maken van mooie muziek

is het gebruik van goede ingrediënten zoals hoogwaardige losse thee en

zacht, zuiver, mineraalarm water

de basis van een harmonieus kopje thee.

Een tweede voorwaarde voor genieten is dat men plezier beleefd aan hetgeen men doet. Theeliefhebbers waarderen daarom praktische bereiding alsmede een stijlvolle presentatie.

En dan is het Moment Suprème daar

* Tijd voor Thee *

De wijze waarop de thee is gepresenteerd heeft grote invloed.

Formosa Tong-Ting Oolong uit een traditioneel chinees theekommetje smaakt anders uit een theeglas. En uit een theekopje van eierschaal-porselein zal deze thee wederom anders smaken.

Geniet van het ontdekken van thee!

De wereld van de échte thee kent

vele geur- en smaaknuances.

Bovendien kunt u voor

het maken van uw huismelange

uit vele combinaties kiezen.

Enkele aziatische theespecialiteiten:

CHINA SUPREME ROSE

JAVA DRY MONSOON

FORMOSA SUPERIOR OOLONG

CEYLON FLAVOURY HIGHGROWN

In Column Nr 8…

Nog meer genieten van thee

Karel Christiaan Thieme, theeproever

Theekaarten

Laatst zag ik bij de Bruna een rek met allemaal verschillende theekaarten! Het zijn kaarten in de vorm van een theepot met een theezakje van Pickwick en een labeltje met tekst. Achterop de kaarten is een gedichtje te vinden:

Nippend aan een kop thee, nergens aan denken, zorgen opzij. Genietend wegdromen en niets doen. Er zijn maar weinig dingen die fijner zijn.

De kaarten kosten ¦3,95 en zijn te koop bij de Bruna.

Stoofperen in thee

Een paar weken geleden hoorde ik

op televisie bij het bekende kook-programma Koken met Sterren een verrassend idee: stoofpeertjes in jasmijnthee stoven! Misschien eens een leuke variatie om uit te proberen?

Colofon

Heeft u vragen, opmerkingen of reacties, stuur deze dan naar:

Marina Polderman

Spaarlingsstraat 3

4421 GD Kapelle

Tel. 0113-342388

teaworld@freemail.nl

Tea-World is een productie van Marina Polderman.

De theecolumn wordt verzorgd door dhr. Thieme.

Theeplantage

Vanaf 1 januari dit jaar woon ik met mijn man en ons 1﷓jarig zoontje in Kuala Lumpur, Maleisie. Het is een heerlijk land, alleen de eeuwig-durende hitte nekt me af en toe een beetje (gemiddeld 33 graden het jaar rond…!). Een van de uitstapjes die we met onze veelvuldige bezoekers dan ook regelmatig ondernemen is de koelere bergen in. De Cameron Highlands zijn schitterend en alleen al de weg ernaartoe (er is er maar één) is het bezoek waard. De weg lijkt op een dichtbegroeid oerwoud, wat ons een heel nietig gevoel gaf. We gingen een bezoekje brengen aan één van de twee BOH﷓theeplantages aldaar. BOH is de grootste theeproducent van Maleisie en we zijn begin dit jaar dan ook zonder problemen overgestapt van Pickwick naar hun Cameronian.

Toen we de eindeloze theeplantages inreden met hun typische groen geblokte patroon was het uitzicht adembenemend. Het slingerende weggetje werd steeds smaller. Toen we langs de barakken kwamen waarin de ﷓ vooral van Indiase afkomst ﷓ arbeiders gehuisvest waren, was het doel bijna in zicht: de fabriek was niet te zien vanwege de diverse touringcars gevuld met Japanners die natuurlijk hun reputatie eer aan deden en druk fotografeerden. Vanwege die drukte zag het ernaar uit dat een rondleiding niet zou lukken. Geen probleem: via een gebouwtje voor de fabriek kwamen we op een terras met schitterend uitzicht waar we de thee alvast geprobeerd hebben.

De mevrouw die ons zou rondleiden zat al te wachten en we moesten de steile trappetjes beklimmen om boven in de stoffige hal de eerste processen te kunnen zien. Even later stonden we tussen bergen versgeplukte theeblaadjes te kijken naar een heftig ronddraaiende machine die de blaadjes plette om de sappen eruit vrij te maken. Helaas was het lawaai in de fabriek niet gering en het enige dat we hebben kunnen verstaan is het “Okay?” waarmee ze elk verhaaltje afsloot. Uit pure noodzaak heb ik maar foto's gemaakt van de borden met uitleg die aan de muren hingen en thuis heb ik rustig kunnen nalezen wat we nu eigenlijk allemaal hebben gezien.

Als ik het goed begrepen heb gaat het zo'n beetje als volgt.

De thee wordt geplukt en eerst worden de blaadjes gerold (geplet) zodat de sappen vrijkomen. Daarna kan de 2 tot 3 uur durende fermentatie, beter gezegd oxidatie, beginnen: een natuurlijk chemisch proces waarbij de enzymen in de thee blootgesteld worden aan zuurstof. Dit is het gevoeligste proces van het hele theemaken waarbij de smaak en aroma's bepaald worden. Daarna worden de blaadjes gedroogd door ze door hete lucht﷓machines heen te laten gaan. De fermentatie wordt zo gestopt, het vochtgehalte wordt teruggebracht tot maximaal 3% en de typische zwarte knisperige vorm ontstaat omdat de nog aanwezige sappen gekrystaliseerd worden. Dit duurt twintig minuten. Eenmaal gedroogd kan de thee gesorteerd worden. Dit gebeurt ook grotendeels mechanisch, via grote automatische zeven. Daarna worden de theebalen vervoerd naar Kuala Lumpur, waar de grote verpakkingsfabriek staat. Gelukkig staat er vlakbij dit stoffige lawaaierige gebouwtje ergens een gloednieuwe supergrote en hygienische fabriek waar natuurlijk het grootste gedeelte van de echte produktie plaatsvindt. Anders zou ik misschien toch overgegaan zijn op een ander merk…..!

De hele rondleiding werd in razend tempo uitgevoerd en na tien minuten

stonden we beduusd rond te kijken in het souvenirwinkeltje. De thee was er

natuurlijk in alle uitvoeringen te koop (hier in de supermarkt betaal ik trouwens minder voor dezelfde verpakkingen!) alsmede allerlei ongelofelijk onmisbare souvenirs zoals petjes, T﷓shirts en sleutelhangers. We konden die verleiding weerstaan en zijn nog eens rustig op eigen houtje rond gaan lopen. Het mooist blijf ik toch de plantages zelf vinden. Ze zijn van een kleur groen die de naam groen echt eer aan doet! En dat mooie lapjespatroon dat ontstaat door alle plukpaadjes die erdoorheen lopen is echt apart.

Helaas konden we hier niet zien hoe sommige theesoorten met de hand

gesorteerd worden. Dat vond ik in de andere fabriek een van de fotogeniekste onderdelen: die mooie Indiaase mevrouwen die in razend tempo blaadjes uit zaten te zoeken.

Ons bezoekje zat er weer op. Op weg naar beneden kwamen we langs een wegafzetting van de politie, een vast ritueel bij elk bezoek aan de bergen. Die vele plantages herbergen nogal wat illegale medewerkers waardoor de politie veel staat te controleren. Een van de schaduwzijden van alles wat we gezien hebben. Net zoals die arbeidersbarakken. Maleisie mag dan wel een van de Aziatische rijke landen zijn; sommige produkten worden hier helaas mede zo goedkoop geleverd door de uitbuiting van de arbeiders die voor een hongerloontje zwaar werk moeten verrichten.

Ik zal daar wel nooit aan wennen, zittend in mijn ruime appartement met zwembad voor de deur……..

Roos Blom Rulkens

Oktober 1999