Een zomeravond

Een warme zomeravond. Ik geniet van de ondergaande zon. Het is half negen, en dus koffietijd! Ik moet direct denken aan het gelijknamige tv-programma. Een aantal jaren geleden was er een soort tegenhanger van dit programma op tv: ?Tearoom?. Helaas is dit programma voortijdig gestopt wegens gebrek aan geld èn kijkers. Gelukkig houdt men tegenwoordig ook bij ?Koffietijd? rekening met theedrinkers, want er wordt aan de koffiegast gevraagd of hij/zij koffie of thee wil. Een hele vooruitgang, lijkt me zo. Terug naar de zomeravond.

Ik bedenk me dat het eigenlijk wel wat warm is voor een kop dampende thee. IJsthee dan maar? Nee, die is naar mijn smaak te zoet. Een glas frisdrank, water of sap? Allemaal afgekeurd. En dan besluit ik dat er eigenlijk niets boven een kopje heerlijke, warme en ook verfrissende thee gaat! Ik loop naar binnen en zet de waterkoker aan. Zelfs op een warme dag als deze.

Marina

De Theefabriek

In een voormalig kerkpand, gelegen in Houwerzijl, is ?De Theefabriek? gevestigd: een unieke combinatie van theemuseum, theeschenkerij en theewinkel. In Nederlands enige theemuseum ontdekt u op verrassen-de wijze het complete verhaal van de thee. De theeschenkerij biedt de uitgebreidste theekaart ter wereld (!) en in de theewinkel kunt u terecht voor veel verschillende soorten thee.

Na een verbouwing van vijf maanden is ?De Theefabriek? weer geopend t/m oktober. Een bezoekje lijkt me meer dan de moeite waard!

Hoofdstraat 15-17 Houwerzijl

Afternoon Tea (3)

Er is geen land in Europa waar thee zo populair is geworden als in Engeland. Toch is Engeland niet het eerste Europese land waar thee bekend werd. De Portugezen, die een handelspost in Macao hadden, en de Hollanders, die in Japan kennis-gemaakt hadden met thee, brachten in het midden van de 17de eeuw de eerste thee mee naar Europa.

De theecultuur was toen in China en ook in Japan al tot volle bloei geko-men. Een prachtige legende is het verhaal over de Chinese keizer Shen Nung, die rond 2750 v. C. leefde. Deze vorst ontdekte de thee toevallig, toen hij tijdens een van zijn reizen in het open veld boven een vuurtje een pan water aan de kook bracht. Vlakbij het vuur stond een struik en enkele blaadjes waaiden van de struik in de pan. Een heerlijke geur verspreidde zich en de keizer kikkerde helemaal op van deze nieuwe drank.

Thee wordt voor het eerst vermeld in oude Chinese geschriften die dateren uit omstreeks 300 n. Chr.

Men krijgt daaruit de indruk dat thee toen nog voornamelijk als medicijn en geestverhelderend middel werd toegepast.

Vanaf de 6de eeuw wordt thee in China als genotmiddel gedronken.

Er worden theeplantages aangelegd en thee wordt een belangrijk handels-product. Volgende keer het vervolg!

Diana Wester

First Flush 1999

Zoals ik in de vorige nieuwsbrief al schreef, is de Darjeeling First Flush 1999 geland. First Flush betekent letterlijk eerste pluk. First Flush is dus de eerste pluk van het nieuwe theeseizoen. Het plukseizoen in Darjeeling (een district in Noord-India, op de grens van Nepal) loopt van maart tot en met november. In december, januari en februari is het te koud en kan er geen thee geplukt worden. Dit jaar zijn de theebomen, om de pluk mogelijk te maken geculti-veerd tot struiken, als gevolg van een uitzonderlijke droge winterperiode (de droogste in 40 jaar) enkele weken later uitgelopen dan normaal. De oogst van de eerste pluk is ongeveer de helft minder ten opzichte van voorafgaande jaren. Het zijn deze omstandigheden die geleid hebben tot een zeer typische Darjeeling First Flush van uitzonderlijke kwaliteit.

Bent u (alsnog) nieuwsgierig gewor-den naar deze bijzondere thee, dan kunt u deze bestellen bij Thieme?s Echte Thee. Tel. 078-6158618.

Thee met cake

Drie jaar op een rij zijn we met het hele gezin op vakantie geweest in Engeland; stel je voor: wat kan een theeverslaafde zoals ik nog meer wensen? Ik bedoel: de Britse premier Gladstone schijnt zelfs zijn warmwa-terkruik met thee gevuld te hebben, zo had hij zijn lievelingsdrank altijd bij zich. Thee hebben we zeker gedron-ken: ik herinner me nog met afgrijzen dat afschuwelijke pakje met theezakjes waar ik alleen een stroef brouwsel van kon mengen dat naar ijzerroest smaakte. Natuurlijk had ik de eerste keer geen kruimeltje Nederlandse thee meegenomen op vakantie, maar de keren daarop heb ik toch een groen pak theezakjes tussen de bagage gepropt. Het geeft niet, want tijdens die eerste vakantie zaten we op een stacaravanpark in een ver-laten dorpje. Er was een klein winkel-centrum met daarin het ?blauwe restaurantje?, tenminste, zo hebben wij het genoemd. De muren, de tafel-kleedjes en de jurken van de serveer-sters waren helblauw.

Als ik ?thee met cake? bestelde kreeg ik een flinke beker slappe thee en mocht ik uit een grote rieten mand een verpakt cakeje kiezen: met chocola, met marmelade of met gember.

Was de thee zo geweldig? Nee. Was de cake verrukkelijk? Nee, want die kon ik ook in de plaatselijke Safeway kopen. Het geheel was zo door en door Engels: de bediening was vrien-delijk en beleefd, want na de tweede keer werd ik al vriendelijk begroet en werd mij verzekerd dat het absoluut niet erg was dat de kinderen wat lang aarzelden om een cakeje uit te kiezen.

Rond twaalf uur serveerden ze op één bord datgene wat alleen in Engeland als lunch kan worden opge-diend: grote aardappelen, grasgroene erwten en grote stukken vlees met lepels jus. Het verlaten winkelcentrum gaf alles iets spookachtigs en het dorp had precies de sfeer van Agatha Christie: keurig netjes, beleefd en lief, maar toch iets vervreemdend.

Dat alles bedacht ik iedere keer weer als ik voor het raam in de blauwe weerschijn van het behang van de thee zat te genieten en me afvroeg of ik nóg een cakeje zou nemen. Gember? Of chocola? In elk geval nog een beker thee.

Dit artikel is ingezonden door Susanne Gondrie.

Column Nr. 5

KRACHTEN

van het excellente Kruyt

THEE

(over de werking van thee)

In de 17de eeuw wist men reeds dat het drinken van thee gezond is:

1. Suyvert het grove Bloedt.

2. Verdryft de sware Droomen.

3. Verlicht de herssenen van

sware Dampen.

4. Verlicht en geneest alle duyselinge

en pijne des Hoofts.

5. Is seer goedt voor Water-sucht.

6. Verdrooght de vochtige Catarnen

des Hoofts.

7. Verteert alle rauwe vochtigheyt.

8. Neemt wegh alle verstoptheyt.

9. Maeckt het gesichte klaer.

10. Het suyvert de verbrande Humeuren en hitte der Lever.

11. Tegen alle gebreken der blasen.

12. Het versacht de grove Milt.

13. ?t Verdrijft de overtolligen Slaep.

14. ?t Verjaeght de Dommigheyt.

15. ?t Maeckt Gauw en Wacker.

16. ?t Courageert ?t Herte.

17. Doet de vreese wijcken.

18. ?t Verdrijft alle pyne des Colijckx,

dat van winden sijn oorspronck heeft.

19. ?t Is goet tegens de windige

gebreken des Lijf-moeder.

20. Het versterckt alle in wendige deelen ende verteerende krachten.

21. Scherpt het Vernuft.

22. Het versterckt de Memorie.

23. ?t Verwackert het Verstant.

24. ?t Purgeert sachtelijck de Galle.

25. ?t Sterckt Venus handel, dienstigh voor nieuw Getroude.

26. ?t Lest de Dorst.

Over punt 26 zal iedereen het, ook in deze tijd wel eens zijn, maar er is de laatste jaren veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de gezondheidsaspecten van thee. En het lijkt erop dat de intuïtieve kennis van onze voorouders zo gek nog niet was! Volgende keer meer.

Fijne vakantie allemaal!

In Column Nr 6…

De werking van thee - deel 2

Karel Christiaan Thieme, theeproever

Theefeitjes

* De Russen brengen hun thee vaak op smaak met jam.

* Sterke thee kan gebruikt worden om kant of witte katoenen stof te verven.

* Het volume van theebladeren verdubbelt als er water bij komt.

* Water voor thee moet niet warm zijn, maar heet.

Thee-examen

Altijd al willen weten of u veel weet over thee? Dan kunt u dit nu testen! Het Koffie- en Theeinformatiebureau heeft namelijk een speciaal thee-examen gemaakt. Het examen bestaat uit 10 meerkeuzevragen en bij 6 of meer vragen goed krijgt u een diploma.

Helaas is het examen alleen op internet te maken:

http://www.koffiethee.nl. Veel succes!!

Colofon

Heeft u vragen, opmerkingen of reacties, stuur deze dan naar:

Marina Polderman

Spaarlingsstraat 3

4421 GD Kapelle

Tea-World is een productie van Marina Polderman.

De theecolumn wordt verzorgd door dhr. Thieme.