TEA-WORLD nr.3

  • Marina Polderman

    Van de redaktie

    Na alle drukte op school heb ik vakantie, en dus tijd voor Tea-World! Behalve een bezoek aan Thieme?s Echte Thee te hebben gebracht, zoals u hieronder kunt lezen, ben ik ook naar het Blikmuseum geweest, waar ik in de vorige nieuwsbrief over schreef. Het was een leuke tentoon-stelling met veel theepotten!

    Zo bent u weer een beetje op de hoogte rondom mijn gebeurtenissen op theegebied. Veel plezier met het lezen van de nieuwsbrief en heeft u vragen dan hoor ik die graag!

    Marina

    Thieme?s Echte Thee

    Wat is nu een leukere start van het nieuwe jaar, dan een kijkje te nemen in een theebedrijf? Dus op zaterdag 2 januari heb ik een bezoek gebracht aan het bedrijf van de columnschrijver, dhr. Thieme: de ambachtelijke theepakkerij Thieme?s Echte Thee in Papendrecht.

    Na kennis te hebben gemaakt met dhr. Thieme begon de rondleiding. Zoals al te lezen was in column 2 draait alles om water, water en nog eens water. En daarmee begon ook de rondleiding: bij een aanrecht. Niet met één kraan, maar met drie! Een kraan voor gewoon leidingwater, een kraan met gekookt water, en een kraan met gefilterd water. Die laatste kraan is het belangrijkst. Het gewone water gaat door een groot filter heen en komt dan uit de kraan, zonder de opgeloste stoffen. Dit noem je omgekeerde osmose. Je zou deze kraan ook een ?Spa-Blauwkraantje? kunnen noemen. Om het verschil echt duidelijk te maken kregen we eerst een kopje leidingwater, en daarna een kopje gefilterd water te drinken. Ik wist niet dat er zoveel verschil in zit! Na de geschiedenis van Thieme?s Echte Thee te hebben gehoord gingen we naar de plaats waar de thee binnenkomt: de opslagplaats. De thee komt hier in grote kisten binnen: sommige rechtstreeks uit de theeproducerende landen (in grote hoeveelheden), andere via de importeur. Leuk is om te zien dat elk land zijn eigen soort verpakking heeft, verschillende soorten kisten, hout, etc. Daarna gingen we naar de ruimte waarin de thee verpakt wordt en uitgestald staat. De thee wordt verpakt in speciaal gevoerde papieren zakken. De inhoud van de zakken is afhankelijk van de fijnheid van de thee: klein 25-50 gram; middel 50-100 gram en groot 150-250 gram. Verder zijn er cadeauverpakkingen te zien.

    Ondertussen waren er nog wat bezoekers bijgekomen. Dhr. Thieme ging thee zetten, want daar waren we nu wel aan toe! Je kon nu in een kamer kijken waarin allerlei spullen van het bedrijf te zien waren: theepot-ten, boeken, foto?s, glazen, kopjes en kommetjes. We kregen verschillende soorten thee te proeven. Ook werd de proef, zoals in column 2 beschre-ven, uitgevoerd. En er zit écht veel verschil in! De thee gezet met gefilterd water bleef mooi helder, zonder aanslag op het kopje: echter de thee gezet met leidingwater werd steeds donkerder, tot er een ?vies, donker drankje? overbleef.

    Daarna hebben we (natuurlijk) thee gekocht, en ook de thee-filters voor losse thee ontbreken niet!

    Wilt u ook een bezoek brengen aan Thieme?s Echte Thee (en het is echt de moeite waard!), dan kan dat. Het adres is: Westeind 45A, 3350 AB Papendrecht. Tel. 078-6158618. Het bedrijf is iedere eerste zaterdag van de maand open van 10.00-16.00.

    Dat was alweer het einde van het bezoek aan Thieme?s Echte Thee. Ik vond het erg leuk om het bedrijf te bezoeken en ik zal er zeker nog eens een keer naar toe gaan!

    Maar… deze ?theedag? was nog niet afgelopen. Volgende keer het vervolg!

    Thee met suiker

    De gewoonte om suiker in de thee te doen ontstond in Europa aan het eind van de zeventiende eeuw en werd in Engeland algemener dan elders. Dit gebruik is waarschijnlijk niet met de eerste geïmporteerde thee uit China meegekomen, want de Chinezen dronken hun thee zelden met suiker. Alleen in bepaalde streken voegde men suiker toe, met name in het Boheagebergte, waar men gele kandij door de drank roerde. Theespecia-listen bevelen aan om thee zonder suiker te drinken omdat het de smaak van de thee overheerst, maar veel mensen gebruiken nog steeds één of twee eetlepels suiker in hun thee.

    Theefeitjes

    * Een theeboom die men niet zou cultiveren tot struik, zou zeker drie à vier meter hoog worden.

    * Een koud theezakje kan dienen als compres op het oog.

    * Thee bevat geen calorieën.

    Column Nr. 3

    Wat is -échte- thee?

    THEE

    is afkomstig van de tot theestruik

    gecultiveerde theeboom, t.w. de Camellia Sinensis of de Camellia Assamica.

    De Camellia Sinensis

    (Sinensis staat voor China)

    heeft relatief kleine blaadjes

    en is daardoor goed bestand tegen

    grote temperatuurverschillen

    die gebruikelijk zijn in tuinen

    die op grote hoogte liggen

    (1000-2000 meter).

    De Camellia Assamica

    (Assamica staat voor Assam, ?s-werelds grootste aaneengesloten theegebied

    gelegen in de vallei van

    de Brahmaputrah) heeft een relatief

    groot blad en vindt men vooral

    in lager gelegen theetuinen.

    Hier wordt krachtige en aromatische

    thee geproduceerd.

    De échte theetuinen liggen in Azië:

    in China, Japan, Formosa (Taiwan), India, Sri Lanka en Indonesië.

    Op de verpakking van

    Kamille, Munt, Verveine, Lindebloesem,

    Rooibos, Citroengras en vult u maar

    verder in, staat vaak te lezen

    * te bereiden als thee*

    Voor de goede orde, dit zijn kruiden

    of, zoals men in België zegt

    infusies. Het zijn echter geen

    échte theesoorten.

    Echte thee is ook

    zorgvuldig doseren met een maat- schepje en bereiden in een échte theepot

    met zuiver, mineraalarm, water.

    Tenslotte gaan het bewust kiezen van de

    trektijd en het schenken in een écht theekopje vooraf aan het moment dat u kunt gaan genieten van een kopje

    -échte- thee.

    Veel theegenot gewenst!

    In Column Nr 4…

    De bereiding van thee is

    een kwestie van nuance

    Karel Christiaan Thieme, theeproever

    Afternoon Tea (1)

    Diana Wester is expert op het gebied van Afternoon Tea. Ze heeft zelf een eigen bedrijf, The English Tea Rose. Ze werkt op afstand (in Meppel) voor Thieme?s Echte Thee. Ik heb aan haar gevraagd of ze voor mij een artikel over de Afternoon Tea wilde schrijven, en dit is (een deel van) het resultaat.

    De Engelsen zijn verknocht aan thee en aan tradities. Vandaar dat de afternoon tea na anderhalve eeuw nog steeds springlevend is. Toege-geven, de dames hebben het er niet zo druk mee als aan het begin van deze eeuw, toen zij zich op één middag toch zeker op twee à drie tea-parties moesten laten zien. Daar is in het hedendaagse jachtige leven geen tijd meer voor. Hertogin Anna van Bedford nam in 1840 het initiatief. De lunch werd in die dagen vroeger geserveerd dan voorheen en het diner juist later. De uren tussen de lunch en het diner duurden Anna van Bedford te lang. Zij kreeg rond vier uur telkens zo?n dizzy en hongerig gevoel, dat zij op een dag al haar moed bij elkaar raapte en een blad met thee, sandwiches en cake op haar kamer liet brengen. Haar honger was snel gestild. Anna raakte zo verknocht aan deze gewoonte dat zij er, ook als er vriendinnen op bezoek kwamen, aan toegaf. De afternoon tea werd al snel populair. Ook Koningin Victoria was heel gecharmeerd van de afternoon tea. In theekransjes wissel-den de dames boven hun schaaltjes met cake discreet de opwindendste roddels uit.

    Tegen 1880 kleedden de dames zich speciaal voor de afternoon tea in mooie jurken. Jurken met losse tailles, zodat er ruimte was voor al het lekkers dat geserveerd werd. Om de eetlust voor de afternoon tea op te wekken werd vaak eerst een ritje in een rijtuig gemaakt. De conversatie was heel luchtig en ging over niet meer dan het weer of de thee zelf. Zwaarwichtige gesprekken en politiek waren uit den boze.

    Volgende keer in Tea-World het vervolg, Afternoon Tea (2)!

    Thee-gebruiken

    India

    Thee is in India een zeer populaire drank, die soms op Engelse wijze wordt geserveerd, en soms wordt gekookt met water, melk en kruiden. Op straat wordt zeer sterke thee met veel suiker en melk verkocht en in de overvolle treinen en op stations wordt de thee warmgehouden in grote ketels en geserveerd in kleine kopjes die na gebruik worden stukgemaakt en weggegooid.

    Colofon

    Heeft u vragen, opmerkingen of reacties, stuur deze dan naar:

    Marina Polderman

    Spaarlingsstraat 3

    4421 GD Kapelle

    Tea-World is een productie van Marina Polderman.

    De theecolumn wordt verzorgd door dhr. Thieme.

  • boebie

    test