Van de redaktie

Hierbij alweer de tweede thee-nieuwsbrief! Ik hoop dat iedereen dit nummer net zo leuk zal vinden als het eerste nummer. Nu de temperaturen alweer tot onder het vriespunt dalen, is het toch wel lekker om ?s avonds een kopje thee te drinken! Natuurlijk wens ik iedereen prettige kerstdagen en een gelukkig (thee)nieuwjaar, met veel nieuwe theezakjes, nieuwe theenieuws-brieven en natuurlijk lekkere kopjes thee!

Kinderthee

Sinds september 1997 is er Princess Kinderthee te koop. De thee is eigenlijk bedoeld voor kinderen, maar volwassenen lusten vast ook wel een kopje..! De thee is er in vijf smaken; caramel, cola, drop, schuimpjes en tutti-frutti. In elk doosje vind je één van de vier stripverhaaltjes over Prinses Annabel. Op de theezakjes zitten verschillende pretplaatjes met een scène uit het dagelijks leven van de Prinses. Ook kun je een Prinses Annabel album krijgen. Dit album kun je bestellen door vier streepjescodes van de doosjes te halen en die op te sturen naar: Prinses Annabel Album, Postbus 285, 5201 AG Den Bosch. Dan maak je gelijk kans op één van de 1000 Super posters.

Princess Kinderthee is een product van Drie Mollen sinds 1818 BV.

Anders dan anders

Melk, suiker en citroen zijn smaakmakers in thee die iedereen

wel kent. Maar er kan nog veel meer! Probeer eens een kop thee met honing, een scheutje rum, cognac of whisky, zoete likeur (sinaasappel-, amandel- of kersenlikeur), partjes limoen en sinaasappel. Ook leuk: een smaakmaker om mee te roeren, zoals een kaneel- of vanillestokje of een stengel verse sereh (citroengras). Ik gebruik zelf helemaal niks in mijn thee maar misschien is het de moeite waard om te proberen!

Kruidenthee

Steeds meer mensen drinken kruidenthee. Zwarte thee wordt getrokken van blaadjes van de theestruik. Deze blaadjes bevatten van nature theïne en looizuur. Kruidenmelanges worden getrokken van blaadjes van allerlei planten, vruchten en bloesems. Door deze grote verscheidenheid van natuurlijke ingrediënten ontstaan er lekkere smaken en zijn toevoegingen van aroma?s overbodig. Bovendien bevatten deze ingrediënten van nature geen theïne en looizuur. Theïne is een stof die dezelfde werking heeft als cafeïne. Theïne kan klachten veroorzaken, zoals slapeloosheid en nervositeit. Looizuur geeft aan thee een bittere smaak, vooral wanneer de thee langer staat. Bovendien kan het bij mensen met een gevoelige maag klachten veroorzaken.

Zelf drink ik geen kruidenthee, maar mijn zus wel. Dit zijn een paar van haar favorieten: Amandelthee, Europathee, en Avondmelange van Zonnatura, Vanilla-Hazelnutthee, English Toffeethee van Celestial Seasonings. (Celestial Seasonings is o.a. te koop bij De Tuinen).

Begin volgend jaar introduceert Douwe Egberts Coffee Systems nieuwe kruidenthee in de smaken pepermunt, kamille en rozebottel.

Theefeitjes

* In 1942 zei Churchill dat thee voor zijn soldaten belangrijker was dan munitie.

* Het eerste Europese theemuseum bevindt zich sinds 1989 in Norden, in het noordwesten van Duitsland.

* Toen de nog jonge Mozart in 1764 in Parijs ontvangen werd door de Prins van Conti, organiseerde de

prins een theeconcert.

* Kippen houden van gebruikte theebladeren vermengd met oud brood.

Thee-expositie

In het Blikmuseum in Renesse zijn tot en met 5 januari theepotten in alle soorten en maten en van allerlei materialen te zien. De theepotten zijn afkomstig uit de collectie van Janny Scholten, oud-inwoonster van Renesse. De collectie bestaat uit ongeveer tachtig theepotten. Naast de theepotten is er ook een verzameling theelepeltjes van Wil Linssen uit Zonnemaire te zien. Tijdens de openingsuren worden liedjes als Tearoom Tango en Tea for Two gedraaid.

De expositie Theetijd! Gezelligheid! is tot en met 5 januari te zien op dinsdag en vrijdag van 10 tot 12 uur en tijdens de extra openingstijden op zondag 6, 20, 27 december van 12 tot 16 uur. De Blikvanger is gevestigd aan de Capelweg 18 in Renesse.

De geschiedenis

Hoe is thee nu eigenlijk ontstaan? Hierover bestaan verschillende legendes. Een van de bekendste is die van keizer Shen Nung uit China, die leefde rond het jaar 2750 v. Chr. Shen Nung was een machtig en wijs keizer, die de kracht van de kruiden gebruikte om mensen te genezen. Water dronk hij veiligheidshalve altijd gekookt. Daarom droeg hij op zijn verre reizen een bronzen kookketel mee. Op een dag stookte hij in de bergen een houtvuurtje, nam water uit een bron en wachtte tot dit kookte. Maar, een lichte windstoot rukte enige blaadjes van een boom. Ze dwarrelden recht in het water, dat net begon te koken. Het water werd amberkleurig en de keizer proefde er voorzichtig van, want hij rook een heerlijke kruidengeur. De neerge-dwarrelde blaadjes waren natuurlijk blaadjes van een wilde theestruik. Thee was ontdekt!

Theerecept

In verband met ruimtegebrek staat er dit keer geen theerecept in de nieuwsbrief. Wilt u toch zelf aan de slag, gebruik dan het ?recept? uit de column! Ik ben benieuwd naar uw reacties.

Thee werkt echt!

* Appelthee: is goed voor de maag en nieren en kan genezend werken bij reuma.

* Venkelthee: kan genezend werken bij maagaandoeningen.

* Lindebloemesthee: werkt koortsverlagend en stimuleert de werking van darmen en nieren.

* Marjolein- ook wel majoraanthee genoemd: kan genezend werken bij vrijwel alle stoornissen in de spijs-vertering.

Column Nr. 2

Zacht, zuiver, mineraalarm water!

In deze column wil ik graag het belang van zacht, zuiver, mineraalarm water

- voor de bereiding van thee -

benadrukken.

In veel delen van ons land is het

water voor thee, véél te hard.

Soms is ook zacht leidingwater

vanwege de aanwezigheid van bepaalde stoffen in het water, niet geschikt.

Wanneer u uw favoriete thee eerst met leidingwater en direkt daarna, op identieke wijze, in een tweede pot, met het mineraalarme Spa Reine (blauw) bereidt, kunt u goed vergelijken.

In eerste instantie, wanneer de thee nog te heet is om te drinken, kunt u kijken naar de kleur(verschillen) en het verschil in geur ruiken.

Zodra beide theeën voldoende zijn afgekoeld kunt u nog grotere verschillen in geur en kleur ontdekken én niet te vergeten, proeven.

Spoel de beide theeën daarna niet weg, maar kijk, ruik en proef nogmaals na

± 30 minuten.

Herhaal dit na 2, 4, 6, 12 en 24 uur.

De resultaten? Onderzoekt u zelf!

Thee bereid met zacht, zuiver, mineraalarm water blijft, ook koud, kraakhelder en smakelijk.

Derhalve, warm of koud:

?Echte thee is als goede wijn?

Wanneer u de proef op de som wilt nemen; koop een fles van het mineraalarme Spa Reine (blauw). Andere, in Nederland algemeen

verkrijgbare merken flessenwater, bevatten voor de bereiding van thee, te veel mineralen.

Voor de onderneming waar ik werkzaam ben is zuiver water de basis. De grondgedachte luidt:

?Thieme's Echte Thee is gefundeerd en gebouwd op het onvoorwaardelijke geloof in de kracht van een druppel zuiver water.?

Ontdek ook het belang van zuiver water! Het is écht een wereld van verschil.

Het zou leuk zijn als u uw bevindingen inzendt naar Marina Polderman (redaktie). Zo kan zij over uw bevindingen berichten.

In Column Nr 3…

Wat is -échte- thee?

Karel Christiaan Thieme, theeproever

Internet

De nieuwsbrief is nu ook op internet te vinden! Wim Ponsteen, medetheezakjesverzamelaar, is zo aardig geweest dit voor mij te doen. Het internetadres is: http://huizen.dds.nl/~guillem/

TeaWorld.htm (dus geen www!).

Colofon

Heeft u vragen, opmerkingen of reacties, stuur deze dan naar:

Tea-World

Marina Polderman

Spaarlingsstraat 3

4421 GD Kapelle

Tea-World is een produktie van Marina Polderman.

De theecolumn wordt verzorgd door Dhr. Thieme.