Hier is dan de eerste theenieuwsbrief!

  • Marina Polderman

    Tea-World

    Hier is dan de eerste theenieuwsbrief! Het is leuk dat de eerste nieuwsbrief in de Pickwick maand van de thee uitkomt, want dat is oktober. Hoe vaak de nieuwsbrief uit gaat komen weet ik nog niet, waarschijnlijk één keer per kwartaal. Reacties op de nieuwsbrief hoor ik graag. Ik ben benieuwd. Veel leesplezier!

    Maand van de thee

    Al in de 17e eeuw was oktober de maand van de thee. Pickwick herstelt deze traditie en roept oktober uit tot Pickwick maand van de thee. Bij de Geschenkenwinkels van Douwe Egberts zijn allerlei leuke Pickwick-spulletjes te koop. Ook kun je sparen voor geschenken zoals een beuken-houten theekist en butlertray, het Pickwick Tea Blends theeservies en een theemuts. Ook is er een Pickwick actiepakket voor ¦2,50 te koop. Meer informatie staat er op de actiefolder in de winkel en op de Pickwick actie-verpakkingen. Of op internet: http://www.de.nl. Hier is o.a. een Pickwick Quiz te vinden, waar ikzelf een Pickwick-uitlekbakje mee heb gewonnen. De moeite waard dus om te proberen!

    Betjeman & Barton

    Wist u dat er in het oude centrum van Den Haag zich een theewinkel bevindt? Het is de winkel van Marion van den Blik. Zij is de enige Nederlandse vertegenwoordiger van de in 1919 opgerichte theekopers-organisatie Betjeman & Barton, opgericht door de Engelsman Betjeman.

    In de Haagse winkel zijn zo?n tweehonderd verschillende thee-soorten te koop. Betjeman & Barton levert nieuwe monsters en Marion bepaalt zelf welke ze geschikt vindt voor haar klanten.

    Hoe is Marion op het idee gekomen om een theewinkel te openen? Marion: ?Al jaren kocht ik mijn thee bij Betjeman & Barton in Parijs. Als ik op reis ging nam ik altijd mijn eigen thee mee. Vergat ik mijn thee, geen probleem, in elke grote stad in Europa wist ik wel een goede theewinkel te vinden. Tijdens een van mijn reizen kreeg ik het idee om zelf een winkel in thee te beginnen. Natuurlijk wilde ik alleen maar het beste verkopen. Het contact met de hoofdvestiging van Betjeman & Barton was snel gelegd en in 1992 opende ik de deuren van mijn toko.?

    Wat is nu eigenlijk haar favoriete theesoort? Het is Formosa Oolong Dragon Noir, een thee uit Taiwan (het voormalige Formosa). Deze thee heeft een grof bruin blad en een zachte, notige smaak.

    Wilt u een bezoekje brengen aan de

    theewinkel? De winkel is geopend van dinsdag t/m vrijdag van 10.00 tot 18.00 en op zaterdag van 10.00 tot 17.00. Het adres is Frederiksstraat 3, Den Haag. Veel (thee)plezier!

    Badthee

    Badthee is een nieuw alternatief om aan badwater toe te voegen. Nature?s Choice heeft een variatie aan kruiden, gedroogde bloemen, vruchten, planten en specerijen samengebracht in een kant en klaar theezakje. Hang dit grote theezakje in het bad en laat er heet water in lopen. Badthee is zacht voor de huid en vriendelijk voor het milieu. Badthee is een puur natuurlijk product, zonder toevoegingen van geur- en kleurstoffen.

    Badthee is er in vier verschillende soorten: Welterusten Badthee, Tea Time Badthee, Goedemorgen Badthee en Volle maan Badthee. Badthee wordt gemaakt door Nature?s Choice B.V., te Prinsenbeek en wordt o.a. verkocht bij de Body Shop. Jammergenoeg hebben wij thuis geen bad, dus ik kan het niet uitproberen.

    Theefeitjes

    * Elke seconde worden er in de wereld ongeveer 15.000 koppen thee gedronken.

    * Professionele theeproevers keuren de thee niet uit een kop, maar uit een soort soeplepel.

    * Thee bestrijdt vermoeidheid.

    * Thee is een van de weinige dranken die zowel warm als ijskoud kunnen worden genoten.

    * Na water is thee ?s werelds meest gedronken drank.

    * Thee is de wijn der armen.

    Papier of zijde?

    Voor de verkoop van theemonsters (die voorafgaat aan de inkoop van thee op de veiling) bedacht de Amerikaanse Thomas Sullivan een zijden (thee)zakje.

    Inmiddels worden de meeste zakjes gemaakt van papier, maar in goede theewinkels kun je nog steeds zijden of katoenen theebuideltjes kopen.

    COLUMN

    Herfstthee

    Bij Intratuin is er herfstthee te koop. Er zijn twee verschillende planten: Gaultheria of Bergthee. Het is een groenblijvend heestertje met rode besjes. In het najaar staat het zowel binnens- als buitenshuis gezellig. De plantjes kosten ¦3,95 per stuk.

    Theerecept

    Ik zal elke keer als de nieuwsbrief uitkomt er een nieuw theerecept in zetten. Als u het uit heeft geprobeerd ben ik benieuwd naar de reacties!

    Russische thee

    3 theezakjes

    4 eetlepels honing

    5 kruidnagelen

    1/3 kaneelstokje

    sap van een citroen en van twee sinaasappels

    Bereiding:

    In de theepot honing (4 eetlepels is trouwens wel erg veel, de thee wordt heel erg zoet), kruidnagelen en kaneelstokje in een bodempje kokend water goed heet laten worden. Na 7 minuten theezakjes toevoegen en bijvullen met kokend water dat 3 à 5 minuten heeft doorgekookt. De thee 5 minuten laten trekken. Tenslotte -al roerend- sap van citroen en sinaasappels toevoegen. Schenk deze krachtige, kruidige drank door een zeef in kommen of glazen. Meteen serveren.

    Ik heb het zelf ook uitgeprobeerd. Het ruikt heel lekker, maar ik vond het niet lekker smaken, want het was wel erg zoet!

    Goed groen

    Mensen die veel groene thee drinken (dat doen ze met name in oosterse landen zoals China, Japan en Taiwan) hebben minder kans op kanker. Dat heeft onderzoek in de Verenigde Staten en Japan uitgewezen. Maar groene thee helpt ook tegen voedselallergieën.

    Groene thee laat men niet fermenteren (=drogen), zodat de blaadjes olijfgroen van kleur blijven. De thee die er van gezet wordt is enigszins citroengeel/groen gekleurd en wat bitter van smaak.

    Celestial Seasonings heeft vier soorten in het assortiment: Emerald Gardens, Misty Jasmine en de twee nieuwste, Honey Lemon Ginseng en Authentic Green Tea, per pakje ¦5,95 o.a. te koop bij De Tuinen.

    Thee werkt echt!

    Behalve dat groene thee goed voor je is, zijn er ook nog een aantal andere soorten (kruiden)thee die goed voor je zijn. Ik zal elke keer als de nieuwsbrief verschijnt een aantal soorten thee met de werking ervan uitleggen.

    * Kamillethee: werkt kalmerend en rustgevend.

    * Muntthee: helpt de spijsvertering en werkt verfrissend bij hoofdpijn.

    * Saliethee: is goed voor de spijsvertering en werkt verzachtend op mond en keel.

    Bedankt

    Hierbij wil ik Dhr. Thieme bedanken voor de leuke theecolumn! Ik hoop dat hij nog vaak columns voor de nieuwsbrief wil schrijven.

    Colofon

    Heeft u vragen, opmerkingen of reacties, stuur deze dan naar:

    Marina Polderman

    Spaarlingsstraat 3

    4421 GD Kapelle

    Tea-World is een produktie van Marina Polderman.

    De theecolumn wordt verzorgd door Dhr. Thieme.

  • Adriaan Hamelink

    Dag Marina,

    Ik neem mijn petje af, voor dit schitterend werk dat je op het world wideweb hebt

    gezet,mijn coplimenten.

    Deze site zal ik regelmatig bezoeken.

    groetjes Adriaan Hamelink

  • Omer

    Hallo ken mijn brief sturen of thee ik moet werkstuk maken over thee daarom vraag ik kun snel mogelijk sturen

  • anka van eerd

    Dag Marina,

    ben je nog steeds met thee bezig?

    ik zie dat deze uit 2000 komt.

    Zo ja, wil je dit dan laten weten? Misschien kunnen we recepten uitwisselen.

    Groet

    Anka van Eerd