TEA-WORLD Nieuwsbrief over thee

  • Marina Polderman

    TEA-WORLD

    Nieuwsbrief over thee

    Jaargang 2 nummer 3Maart 2000

    Oud en handig?

    Laatst kreeg ik een oud theezeefje in handen. Mijn eerste reactie: wat onhandig, zo?n ondiep zeefje. Ik, opgegroeid in een theezakjescultuur, wist namelijk niet dat theeblaadjes vroeger ?gewoon? los in de theepot werden gedaan en dat dit zeefje dus diende voor het opvangen van de blaadjes bij het inschenken in een kopje.

    Ik moest gelijk denken aan de toekomst van thee. Hoe zal thee er over 100 jaar uit zien en, bestaat het dan eigenlijk nog wel? Misschien bestaat er in de toekomst wel kant-en-klare-even-in-de-magnetron-op-te-warmen-thee of thee, die vanzelf warm wordt als het in aanraking komt met koud water. Het zijn zomaar wat ideeën die bij me opkomen. Wat ik in ieder geval hoop (en denk), is, dat thee, in welke vorm dan ook, zal blijven bestaan. Dat het iedere millennium-wisseling zal doorstaan en dat mensen over 1000 jaar zullen en kunnen zeggen: ?thee, daar maakte men eeuwen geleden al een nieuwsbrief over. Vooruitstrevend, hè?!?

    En wat betreft dat onhandige theezeefje, ik ben benieuwd wat men over 100 jaar over ?ons? theezakje zal zeggen.

    Marina

    Deftige thee (1)

    Vroeger had ik vaak het idee tot een minderheid te behoren die toch nog al eens, ik wil niet meteen zeggen ?gediscrimineerd?, maar toch een beetje verwaarloosd werd. En dan heb ik het over het grote legioen van theedrinkers. Want wat gebeurde er meestal bij een visite? Zeker bij ons in Brabant en ook in Limburg vroeg men: ?allemaal koffie zeker? Mooi, ik heb ?m al klaar.?

    En dan liep de gastvrouw naar de keuken en kwam even later terug met een dienblad vol kopjes. Dat ziet er heel gastvrij uit en is ook zo bedoeld, maar helaas verdraag ik geen koffie. Ik geniet van de geur van versgezette, sterke koffie bij het ontbijt, ?s avonds na een heerlijk diner, maar ik drink hem niet. Dus in zo?n geval zweeg ik en wachtte tot ook ik een vol kopje voor mijn neus kreeg gezet. Maar gelukkig heb ik een man die assertiever is dan ik; die zei dan: ?nee, zij heeft liever thee.? Stilte. ?Oh, maar dat kan ook hoor, dan zet ik wel even wat thee.? En ik voelde me altijd opgelaten als ik het extra gerammel uit de keuken hoorde. De laatste jaren wordt er meestal gevraagd: ?wat wil je, koffie of thee? Oh ja, jij drinkt thee, hè?? Gelukkig!

    In restaurants is men ook volop ervan doordrongen dat de dinergasten niet automatisch koffie willen na het genoten heerlijks. De eerste keer dat ik dit ontdekte (is al weer geruime tijd geleden!) zat ik met de hele familie in een chique restaurant. ?Allemaal koffie toe??, informeerde de ober. ?Nee, ik graag thee?, zei ik fors. Er werd vervolgens gezellig gerammeld met koffiekopjes, likeurglaasjes en bellen cognac. Iedereen zakte een beetje achteruit en dronk een slokje.

    Even later zette een ober een kopje voor mij met daarin kokend water. Daarna kwam hij aanschrijden met in zijn handen een indrukwekkende kist. De familie viel even stil en keek bewonderend toe, verwachtend dat hij naar mijn zwager zou afslaan. Nee, hij kwam naar mij toe en opende met een plechtig gebaar de kist. Mijn man keek en vroeg ademloos: ?wat krijgen we nou? Heb jij een sigáár gevraagd???

    Susanne Gondrie

    Bezoekje aan een theeplantage (slot)

    De hele rondleiding werd in razend tempo uitgevoerd en na tien minuten

    stonden we beduusd rond te kijken in het souvenirwinkeltje. De thee was er

    natuurlijk in alle uitvoeringen te koop (hier in de supermarkt betaal ik trouwens minder voor dezelfde verpakkingen!) alsmede allerlei onmisbare souvenirs zoals petjes en sleutelhangers. We konden die verleiding weerstaan en zijn nog eens rustig op eigen houtje rond gaan lopen. Het mooist vind ik toch de plantages zelf. Ze zijn van een kleur groen die de naam groen echt eer aan doet! En dat mooie lapjespatroon dat ontstaat door alle plukpaadjes die erdoorheen lopen is echt apart.

    Helaas konden we hier niet zien hoe sommige theesoorten met de hand

    gesorteerd worden. Dat vond ik in de andere fabriek een van de foto-geniekste onderdelen: Indiaase vrouwen die in razend tempo blaadjes uitzochten.

    Ons bezoekje zat er weer op. Op weg naar beneden kwamen we langs een wegafzetting van de politie, een vast ritueel bij elk bezoek aan de bergen. Die vele plantages herbergen nogal wat illegale medewerkers waardoor de politie veel controleert. Een van de schaduwzijden van alles wat we gezien hebben. Net zoals de arbeidersbarakken. Maleisië mag dan wel één van de rijke Aziatische landen zijn; sommige produkten worden hier helaas mede zo goedkoop geleverd door de uitbuiting van de arbeiders die voor een hongerloontje zwaar werk moeten verrichten.

    Ik zal daar wel nooit aan wennen, zittend in mijn ruime appartement met zwembad voor de deur……..

    Roos Blom﷓Rulkens

    Maleisië

    Nieuw!

    Pickwick heeft weer een nieuwe theesmaak geïntroduceerd: Pickwick Cactusvruchten. Aparte smaak!

    Parlez-vous français?

    Op 5 januari heb ik samen met mijn ouders en zus een bezoek gebracht aan de tentoonstelling ?Tea for 2? in Brussel. Het gebouw, Galerie van het Gemeentekrediet, was niet op de routekaart aangegeven, dus dat was even zoeken. Na een aantal keer vragen (meneer, excusez-moi, parlez-vous français? nee laat maar) zijn we er gekomen. De tentoonstelling was

    - gelukkig - zowel in het Frans als in het Nederlands. Er was veel te zien: schilderijen, serviezen, reclame-prenten (oud!) en ga zo maar door. Opvallend vond ik de oude reclame-posters die bijna allemaal bestaan uit een huisvrouw die, al dan niet met de kinderen, een kopje thee drinkt.

    Bij de tentoonstelling was ook een winkeltje met allerlei thee en bijbehorende accessoires. Natuurlijk heb ik me laten verleiden tot allerlei aankopen. Zo heb ik een prachtig dik boek, genaamd Tea for 2, gekocht. (lees verder in kolom 3)

    Column Nr. 9

    Afternoon Tea - High Tea- Tea Dance

    ?Sit down my friend and talk with me, let?s share our thoughts

    over cups of tea?

    Deze tekst, die ik op een soort van presse papier tegen kwam, sprak me enorm aan; eenvoudig, ontspannen, betrokken en inhoudelijk.

    Maar het kan ook uitbundiger. Bijvoorbeeld thuis vrienden ontvangen voor een Afternoon Tea of in een goed gezelschap genieten van een High Tea op een stijlvolle lokatie. De opbloeiende theecultuur biedt vele mogelijkheden. Zo organiseerde dansschool Hans Statz in Ridderkerk reeds menigmaal een Tea Dance waarbij muziek en dans worden afgestemd op de theesoort en bijpassende lekkernij. Een voorbeeld:

    Dans: Cha Cha Cha (Cha

    betekent thee in het Chinees)

    Muziek: Tea for Two

    Thee: Darjeeling First Flush / hoogkleurig - levendig

    Lekkernij: Patisserie aux fruits

    Om dan maar swingend te eindigen:

    Lekkere geurige thee is

    steeds weer een feest.

    Voor velen een feit en

    nooit anders geweest.

    In Column Nr 10…

    Een nieuw theeseizoen

    Karel Christiaan Thieme, theeproever

    Op de vraag van de - jawel - Frans-sprekende dame of de cadeautjes ingepakt moesten worden, antwoord-de ik met een volmondig ja. Zo?n stickertje op het inpakpapier is toch een leuk souvenir? (je bent een verzamelaar of niet!) Helaas had de dame niet begrepen dat alles bij elkaar kon worden ingepakt en dus stonden we een half uur te wachten in de - wat is het hier warm - winkel.

    Uiteindelijk stonden we, na lang wachten, buiten.

    Met een tas ingepakte cadeautjes en bovendien een thee-ervaring rijker.

    Theefeitjes

    * Een goede theepot kun je vasthouden zonder je hand te branden.

    * Ongeveer 80 procent (!) van alle thee komt uit Azië.

    * Pluksters krijgen betaald naar het gewicht en de kwaliteit van de theebladeren.

    Theeproeven

    Al eerder schreef ik u over Thee-etc.nl. Het is een bedrijf op internet waar thee kan worden besteld.

    De thee moet, voordat deze verkocht wordt, geproefd worden. Er is nu een mogelijkheid om aan dit proeven mee te doen. Zo komt u in aanraking met veel soorten thee en bovendien krijgt u later korting op de geteste thee.

    Voor meer informatie kunt u mailen naar: eddy@thee-etc.nl.

    Colofon

    Heeft u vragen, opmerkingen of reacties, stuur deze dan naar:

    Marina Polderman

    Spaarlingsstraat 3

    4421 GD Kapelle

    Tel. 0113-342388

    teaworld@freemail.nl

    Tea-World is een productie van Marina Polderman.

    De theecolumn wordt verzorgd door dhr. Thieme.

  • Henny Huisman

    Hoi,

    Ik weet niet of ik hier op het goede adres ben, maar ik probeer het toch. Ik heb namelijk een vraagje over thee. Met name over 1 bepaalde soort thee. Tot enkele jaren geleden dronk ik nagenoeg elke dag meloenthee van Pickwick. Dat is nu nergens meer te krijgen. Ik heb ook al naar Pickwick gebeld en daar zeiden ze dat de thee nog wel bij een groothandel is te verkrijgen, maar helaas niet meer in de supermarkten. Dat vind ik best wel jammer, want het rook altijd zo lekker en ook de smaak was heel erg lekker. In verschillende theewinkels heb ik weleens losse meloenthee gehaald, maar dat was toch niet zo lekker. Weet iemand hoe ik toch aan die theezakjes kan komen??

    Alvast bedankt.

    Groetjes

    Henny