Theegigant, op de markt in Rotterdam

  • Sanne

    Hai, kent iemand van jullie de Thee Gigant op de dinsdag en zaterdagmarkt op de Binnenrotte in Rotterdam?

    Die man heeft wel 100 soorten groene thee alleen al.

    Ik haal er altijd thee.

    Hij heeft connecties en heeft verse thee zowat rechtstreeks onbewerkt van alle werelddelen. Ik haal er altijd thee.

    Alleen nu is het punt namelijk dat deze man er mee gaat stoppen aan het eind van het jaar….

    ja en er zitten nogal wat hele lekkere soorten thee bij die je nergens anders kan krijgen, (of ten minste niet voor zover ik weet, of je betaalt je scheel)

    Chunmee, Miao Ian, First Flush Nilgiria, om zo maar een paar te noemen.

    Hij gaat niet alleen stoppen omdat ie al bijna 70 is, maar omdat hij steeds moeilijker aan (onbewerkte) thee kan komen; "Ahold/Unilever etc. kopen het gross van de mondiale theeplantages op en verkrijgen eigenlijk een monopoliepositie en

    zorgen dat we eigenlijk hun gearomatiseerde, bewerkte theeën moeten zuipen als we thee willen.

    Wat weten jullie van of thee van Betjeman et Barton, Simon Levelt, hoe zuiver is die, is die echt 100% puur, onbewerkt etc.? En of waar we elders aan pure thee kunnen komen?

    ;-) Sanne

  • ilse

    Hoi Sanne,

    het is niet zo dat ahold en consorte theeplantages opkopen hoor en dat alle plantage straks alleen van hun zijn. Zo veel verkopen ze niet. er gaat steeds meer ui het assortiment van Ahold, omdat het niet genoeg verkocht wordt, niet alleen in Nederland, Zouden ze wel willen hihi…Als je het hebt over onbewerkte thee, bedoel je dat niet gearomatiseerde thee? Onbewerkte thee is thee zo van de plant af , op de plantage wordt alle thee bewerkt, het wordt bewerkt tot groene thee, zwarte thee, oolong thee of wille thee. Dus alle thee die hier in nederland of waar ook ter wereld binnenkomt is bewerkte thee. Theepakkers in nederland kunnen the thee vervolgens aromatiseren, dat kan met zowel groene als zwarte thee. Aromatiseren betekend dat er een smaakje aan toe wordt gevoegd zoals kersen, appel noem maar op… De thee kan ook gemelangeerd worden. Dan worden verschillen theesoorten van verschillende herkomsten gemengd. English Breakfast is bijvoorbeeld een gemelangeerde thee, en uit de keizerskist.

    Thee rechtstreeks op de plantages kopen is vrijwel onmogelijk voor de meeste nederlandse theepakkers, daarvoor wordt te weinig verkocht. Vaak komt deze thee via Duitsland binnen ( wollenhaupt). Toch zijn er ook wel een aantal nederlandse theepakkers die wel rechtstreeks op plantages kunnen inkopen, Simon Lévelt doet dat, en Geels bijvoorbeeld. Ik denk niet dat de beste man van de markt in Rotterdam rechtstreeks inkoopt op een plantage, zeker niet als hij zo'n groot assortiment heeft. Dat houd dan in dat hij van elke thee die hij heeft minimaal een halve ton per jaar moet verkopen ( 500 kg), en 5000 kilo groene thee per jaar is wat veel, dus dat betekend dan dat hij, laten we gokken, zo'n 15000 kilo thee per jaar verkoopt omdat zwarte thee nou eenmaal meer verkocht wordt dan groene thee. Ik denk toch echt niet dat hij dat red, dat doet AH nog niet eens.

    Dus ik denk toch echt dat hij niet inkoopt op plantages, maar via groothandelaren. Niets mis mee, doet bijna elke theepakker. Om op het verhaal terug te komen, Simon Lévelt en Geels zijn bekende theepakkers met een ruim assortiment, zowel pure thee als gearomatiseerde thee. Betjeman en Barton ken ik het assortiment niet van, maar in ogenschouw genomen het bovenstaande denk ik dat die ook via Duitsland inkopen. Vaak denken mensen dat alleen de thee die ze nu hebben de beste is, maar er is zoveel meer, inderdaad Chunmee is een mooie thee, maar niet bijzonder, er zijn ook groene thee soorten zoals Pi Lo Chun van Formosa, of Gyokuro Classic uit Japan. Maar ook Chinese Yunnan of Gunpowder zijn goede groene thee soorten. Er is genoeg te beleven in andere theesoorten dus ik zou zeggen, proeven!

    Succes,

    Groetjes Ilse

  • Sanne

    Hai Ilse,

    nou, het is meer zo, dat deze man veel ‘restjes’ van ladingen in diverse landen aan kan komen. De restjes zijn niet perse slechte overblijfsels; perse niet.

    Hij heeft ook wel First Flush en Second Flush en weet ik veel.

    Idd wat je zegt is thee uiteraard al witte, groene of zwarte thee,

    maar hij kent mensen in die landen zelf, waar hij dan een stukje mag hebben af komen halen.

    Na, niet dat ik die man ook hoef te verdedigen, maar hij heeft hele verse;

    ik zou zeggen, probeer het eens, (mocht je in de buurt van Rotterdam wonen).

    Wat me ook wel opvalt is dat veel van de thee die die heeft, zeker als ie net weer een nieuwe lading heeft,

    net iets versere theeblaadjes zijn dan als ik bij andere winkels, zoals je opnoemt ze heeft.

    Maar ja, er zullen iig genoeg winkeltjes bestaan, zij het wat duurder, waar thee te halen valt.

    ;-) Sanne

  • Steven

    Ha Sanne,

    Ik constateer dat de Theegigant steeds minder vaak op de markt staat en vraag me af waar ik nu toch die lekkere zakjes Yunnan en Panyong vandaan moet halen, want in mijn beleving is/was zijn thee beter dan die van de grote winkels. Heb je suggesties?

    Dank,

    Steven.

  • San10

    Hij staat er nog tot ergens in September, zegt ie.

    Nu alleen nog op Zaterdagen.

    Idd vind ik het een nadeel dat als ik in speciale winkels of biologische winkels thee ga halen,

    het altijd enigszins opgedroogd is en nooit echt zo vers als bij deze man.

    Alleen internet blijft eigenlijk over denk ik.

    Van internet haal ik bv ook m'n Stevia, alhoewel dat weer een andere reden heeft:

    http://www.aspartaam.nl/stevia/Stevia2.html

    Die thee,… tsja.

    De beste man blijft bij het verhaal dat grootmachten alle theevelden opkopen,

    afvangen, of bepalen wat er met de oogst gebeurt verder

    en dat hier unilever een vinger in de pap heeft.

  • Steven

    Beste Sanne,

    Inderdaad, de thee lijkt elders nooit zo vers te zijn als bij de Theegigant.

    Bovendien prefereer ik zijn plastic zakjes met handgeschreven stickers ver boven opgeleukte shops met kitch theebussen en een koquette maar onkundige verkoopster. Al die troep heb je niet bij een internetwinkel; helaas kun je dan ook niet even aan de thee snuffelen. Het pensioen van de Theegigant is het einde van een tijdperk.

    Groet,

    Steven.

  • San10

    Zo mag ik 't horen

    ;) Sanne

  • Thom

    Belangrijk: de theegigang staat op dit moment (eind nov./begin dec. 2007) tijdelijk weer op de Centrummarkt in Rotterdam en wel op zijn vaste plek,.

    Let wel: hij staat daar tot de week vóór Kerstmis 2007.Sanne schreef:

    >

    > Hai, kent iemand van jullie de Thee Gigant op de dinsdag en

    > zaterdagmarkt op de Binnenrotte in Rotterdam?

    > Die man heeft wel 100 soorten groene thee alleen al.

    > Ik haal er altijd thee.

    > Hij heeft connecties en heeft verse thee zowat rechtstreeks

    > onbewerkt van alle werelddelen. Ik haal er altijd thee.

    >

    > Alleen nu is het punt namelijk dat deze man er mee gaat

    > stoppen aan het eind van het jaar….

    > ja en er zitten nogal wat hele lekkere soorten thee bij die

    > je nergens anders kan krijgen, (of ten minste niet voor zover

    > ik weet, of je betaalt je scheel)

    > Chunmee, Miao Ian, First Flush Nilgiria, om zo maar een paar

    > te noemen.

    >

    > Hij gaat niet alleen stoppen omdat ie al bijna 70 is, maar

    > omdat hij steeds moeilijker aan (onbewerkte) thee kan komen;

    > "Ahold/Unilever etc. kopen het gross van de mondiale

    > theeplantages op en verkrijgen eigenlijk een monopoliepositie

    > en

    > zorgen dat we eigenlijk hun gearomatiseerde, bewerkte theeën

    > moeten zuipen als we thee willen.

    >

    > Wat weten jullie van of thee van Betjeman et Barton, Simon

    > Levelt, hoe zuiver is die, is die echt 100% puur, onbewerkt

    > etc.? En of waar we elders aan pure thee kunnen komen?

    >

    > ;-) Sanne

    >

    > src=“http://i24.photobucket.com/albums/c38/Svwees/Thee.png”>

  • ronald blokker

    hallo jullie allemaal ik ben vandaag op de markt geweest en de thee gigant was er

    en hij is voor de laatste keer aanwezig op de laatste zaterdag voor de kerst 2007

    dus wil je hem los maken de laatse keer is dan echt de laatste keer

    want hij gaat zijn zakgeld opmaken

  • Thom

    ATTENTIE: Nog slechts één zaterdag (22 dec. 2007) staat de Theegigant op de Rotterdamse markt aan de Binnenrotte. De voorraad die hij 15 december 2007 nog had is al aardig geslonken en dus adviseer ik om zaterdag op tijd op de markt te zijn. De kwaliteit is nog steeds voortreffelijk, maar helaas ná 22 dec. 2007 zullen we onze thee elders moeten kopen.